مجله آشپزی, مشاور پخت

سوپ جو مجلسی

زمانی که برای مصرف خانگی اقدام به پخت و تهیه غذایی می کنید، حساسیت زیادی بابت کیفیت و ظاهر آن نخواهید داشت. چرا که اعضای خانواده مصرف کننده برای این وعده غذایی هستند و اگر احیانا مشکل ناخواسته ای پیش آمده باشد، چندان باعث شرمندگی و ناراحتی نخواهد شد. بر عکس این وضعیت زمانی است که آشپزی با هدف تهیه غذا برای میهمانی و یک مجلس رسمی و یا حتی غیر رسمی باشد. در این وضعیت خانم یا آقای آشپز تلاش می کند تا بهترین هنر خود را به نمایش بگذارد. برای غذاهای مجالس و میهمانی ها، اولین موضوع این است که بخش های مختلف یک وعده غذایی به خوبی تدارک دیده شوند. به این معنی که پیش غذا شامل سالاد و سوپ، وعده اصلی و همچنین پس غذا یا دسر آماده شده و بتوانند نظر میهمانان را جلب کنند. علاوه بر تکمیل بودن ترتیب پذیرایی، کیفیت و ظاهر آن خوراک ها نیز مد نظر بوده و میزبان اصلا قصد ندارد خاطره بدی در ذائقه و ذهن میهمان خود به جا بگذارد.

همان طور که اشاره شد، یکی از اصلی ترین مواد غذایی مورد نظر در مجالس و میهمانی ها، انواع سوپ ها هستند. هر چند مصرف سوپ در میان ایرانی ها به شکلی که الان شاهد آن هستیم چندان رواج نداشته و معمول نبوده است، با این حال غذاهای آبکی مانند انواع آش و حلیم، از چنان ارزش غذایی بالایی برخوردار بودند که به عنوان وعده های اصلی مورد مصرف قرار می گرفته و با کمی نان، یک غذای کامل را تشکیل می داده اند. در نتیجه می توان این طور برداشت کرد که تهیه و تدارک سوپ به شکل فعلی چندان قدمت تاریخی در ایران ندارد، ولی نحوه پخت آن بدلیل سابقه طولانی طبخ انواع آش و حلیم کاملا برای خانواده های ایرانی آشنا بوده و به خوبی می توانند از عهده آن بر بیاید.

سوپ یک پیش غذای معمول در سرتاسر دنیاست. به این ترتیب که با مصرف آن قبل از غذا معده برای هضم غذای اصلی آماده شده و البته اشتها نیز باز می شود. از طرف دیگر، با توجه به این که بخش قابل توجهی از سوپ را آب و مایعات تشکیل می دهند و همچنین هنگام خوردن معده خالی است، املاح و مواد معدنی و ویتامین هایی که به خوبی در آب سوپ حل شده اند، بهتر جذب شده و خواص و فواید خود را ساده تر به بدن می رسانند.

یکی از متداول ترین انواع سوپ ها، سوپ جو است که البته می تواند با ترکیب های متنوع و گوناگونی آماده شود. به دلیل عطر و طعم خاص دانه های جو به ویژه زمانی که پخته می شوند، ایجاد تغییر و اضافه یا کم کردن مواد تازه و متفاوت به سوپ جو ایراد چندانی نداشته و مزه و بوی سوپ را خدشه دار نمی کند.

از طرف دیگر دیدیم که برای تهیه سوپ در میهمانی و مجالس تا چه اندازه حساسیت و نگرانی وجود دارد، به همین منظور، این دستور پخت سوپ جو برای کسانی است که قصد دارند سوپ جو را بر سر میز میهمانان خاص خود قرار دهند.

برای پخت این سوپ به این مواد احتیاج است:

نصف پیمانه آرد،
یک پیمانه جو بدون پوست

نیم لیتر شیر

یک فنجان خامه

50 گرم کرده

نصف تا یک پیمانه آب مرغ (بر اساس ذائقه)

سه عدد هویج،
چند شاخه جعفری تازه و خرد شده.

برای تهیه، ابتدا باید دانه های جو خیس بخورند، به این ترتیب نرم تر شده و بهتر پخته می شوند. سپس باید آن ها را در قابلمه ریخته و به اندازه حداقل سه پیمانه روی آن آب بریزید. همچنین می توانید از آب مرغ از قبل آماده شده استفاده کنید. پس از آن که جو نزدیک به پخته شدن بود و قبل از آن که کامل بپزد، هویج هایی را که به میزان کافی و به شکل نگینی خرد کرده اید، به قابلمه اضافه کنید. بخش مهمی از سوپ  شما آماده است ولی هنوز مایه و طعم دهنده اصلی را ندارد. این طعم دهنده با آب کردن کره در یک قابلمه جدا، و سرخ کردن آرد در آن و اضافه کردن شیر به آرد به دست می آید. این مواد باید به خوبی با هم مخلوط شده و سپس نمک و فلفل و خامه نیز افزوده گردد. در صورتی که غلظت این سس مانند ماست چکیده شد، آن را به مخلوط جو در قابلمه دیگر اضافه نموده و دوباره هم بزنید تا به طور همگن ترکیب شود. حدود نیم ساعت که از حرارت ملایم گذشت می توانید جعفری ها را نیز به عنوان تزئین اضافه کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.