محصولات

زعفران سر گل درجه یک

از جمله مهم ترین و شناخته شده ترین محصولات گیاهی در میان خشکبار، زعفران است. با توجه به این که این محصول انواع گوناگونی دارد، می توان قبل از خرید نسبت به مشخصات و ویژگی های هر نوع زعفران اطلاعاتی را به دست آورده و سپس برای خرید ان اقدام نمود. به ویژه ان که برای خرید خشکبار، یکی از مهم ترین معیار ها عبارتست از شناخت و اعتماد نسبت به فروشنده. بااین حالف در صورتی که مایل به تشخیص و خرید نوع مرغوبی از زعفران باشید، می توانید این مقاله را مطالعه کرده و اطلاعات مفیدی به دست بیاورید. به طور کلی گیاه زعفران دارای قسمت هایی از جمله گلبرگ و کلاله است که همان کلاله به عنوان زعفران قابل عرضه در بازار، چیده و خشک می گردد. کلاله در ظاهر شبیه پرچم گل های معمولی به نظر می رسد با این تفاوت که بلند تر از پرچم بوده و رنگ متفاوتی دارد. کلاله گیاه یا کلاله های گل زعفران برای استفاده در صنایع غذایی یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین گیاهان و محصولات خوراکی به شمار می رود و البته در گذشته نیز به عنوان یک رنگدانه طبیعی به منظور رنگ کردن اقلام و پارچه ها و … کاربرد داشته اند. 

چیدن کلاله گل زعفران نیاز به تجربه و مهعارت خاصی دارد. به ویژه اگر هنگام چیدن این گیاه، اندازه بخش چیده شده کمی بیشتر باشد، نوع آن نیز متفاوت خواهد شد. در صورتی که برای چیدن زعفران و فرآوری آن دقت شود، و فقط قسمت کلاله با رنگ قرمز برداشت گردد، زعفران سر گل خواهیم داشت. در واقع زعفران سر گل به معنای همان کلاله های قرمز بنگ است که بدون ناخالصی و در اندازه های درست و استانداردی چیده شده اند، چرا که اگر کمی پایین تر از قسمت قرمز رنگ کلاله چیده شود، رنگ متفاوتی خواهد داشت. در میان انواع زعفران سر گل، آن گروه که حاصل برداشت قسمت های بالا تر کلاله باشند که رنگ قرمز تیره تری دارند، زعفران سر گل ممتاز یا زعفران سر گل درجه یک نام گذاری می شوند. در مورد اسامی مختلف و متفاوت محصولات زعفران باید دقت داشته باشید که گاهی اسامی متفاوت به یک محصول اشاره دارد و گاهی نیز اسامی مشابه در هر یک از مناطق برداشت زعفران، به دو محصول دارای تفاوت های جزئی اشاره می کند. به عبارت دیگر، برای محصولات زعفران اسامی کاملا یکسان و استاندارد و فراگیری وجود نداشته و در صورت تمایل به آشنایی با انواع این محصول و تفاوت ها و این که در هر ناحیه کدام نوع زعفران را به چه نامی می شناسند، می بایست تحقیق و بررسی به عمل آورید.

هر چند قسمت کلاله گیاه زعفران از بالا تا پایین خود که کمتر از پنج سانتی متر می شود، به رنگ یکسان قرمز نبوده و از هر قسمت که چیده شود محصولی متفاوت با قیمتی متفاوت به دست خواهد داد، اما خواص دارویی و عطر و طعمی که به نام عطر و طعم زعفران می شناسیم میان این محصولات متنوع تقریبا یکسان خواهد بود. با توجه به این که یکی از مهم ترین نکات در انتخاب و تعیین مرغوبیت زعفران به رنگ آن بستگی دارد، می توان ادعا کرد زعفران سر گل درجه یک یا زعفران سر گل ممتاز، بهترین و ارزشمند ترین نوع از این محصول بوده چرا که بهترین و تیره ترین رنگ قرمز را در مقایسه با موارد مشابه خود دارد.

کلاله ها یا بهتر است بگوییم بخش های فوقانی کلاله که چیده می شوند، در مراحل فرآوری زعفران قرار گرفته و پس از خشک شدن و جدا سازی نا خالصی ها، به عنوان مرغوب ترین نوع زعفران بسته بندی و ارائه می گردند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.