مجله آشپزی, مشاور پخت

رولت گوشت و سبزیجات مجلسی بپزید!

 

رولت گوشت و سبزیجات یک خوراک بسیار مقوی و خوشمزه است که می توانید با استفاده از مواد مختلفی که به مذاق هر سلیقه ای خوش بیاید، آن را درست کنید. پایه اصلی این رولت، همان طور که از اسمش پیداست، گوشت قرمز است که برای آن می توان از گوشت گوسفند یا ترکیب گوشت گوسفند و گوساله استفاده کرد. موادی که به عنوان مایه میانی این خوراک لذیذ به کار برده می شوند، کاملا به دلخواه شماست و می توانند شامل تخم مرغ، سیب زمینی، هویج یا زرشک و گردو باشند. در ادامه این مقاله، با طرز تهیه یک نوع رولت گوشت بسیار خوشمزه آشنا خواهید شد.

 

 

مواد لازم برای تهیه رولت گوشت و سبزیجات

 

گوشت چرخ شده (مخلوط گوسفند و گوساله) نیم کیلو
پودر سوخاری به میزان لازم
سیر دو حبه
رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
پیاز متوسط ۱ عدد
نمک و فلفل (ترجیحا دانه فلفل) به مقدار لازم
مواد مورد نیاز برای داخل رولت گوشت (شما می توانید برخی از این مواد را حذف کرده یا از هر ترکیبی که دلخواه شماست، استفاده کنید).
تخم مرغ ۲ عدد
جعفری یا گیشنیز خرد شده ۳ قاشق سوپ خوری
مغز گردو (خرد شده) ۲ قاشق سوپ خوری
زرشک ۳ قاشق سوپ خوری
هویج آب پز ۲ عدد
سیب زمینی آب پز ۱ عدد
نمک و فلفل به میزان لازم

 

 

مایه گوشتی رولت را چطور درست کنید که به دست نچسبد؟

 

یک پیاز متوسط و دو حبه سیر را پس پوست گرفتن و شستن، رنده کنید. نیم کیلوگرم گوشت چرخ شده را به چند قسمت تقسیم کرده و در چند مرحله همراه با پیاز و سیر در دستگاه خرد کن یا غذاساز بریزید تا گوشت به خوبی با پیاز و سیر مخلوط شود. در نهایت کل گوشت را درون دستگاه ریخته و پس از افزودن نمک و فلفل چند پالس بزنید.

 

مواد مایه گوشتی رولت را از دستگاه خارج کرده و کمی ورز دهید. در صورتی که مخلوط گوشت و پیاز و سیر به دست شما نچسبید، مایه آماده رول شدن است. در غیر این صورت، خمیر را آنقدر ورز دهید تا زمانی که به راحتی و بدون چسبندگی از دست شما جدا شود.

 

این مقدار گوشت، برای درست کردن دو عدد رولت کافی است، بنابراین مایه را به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و به روشی که در ادامه گفته خواهد شد، آنها را رول کنید.

 

 

چه موادی را می توان برای پر کردن رولت گوشت استفاده کرد؟

 

شما می توانید از سبزیجات معطری مانند جعفری، گشنیز، نعنا و مرزه یا پوره سیب زمینی یا اسفناج یا تخم مرغ برای پر کردن داخل رولت گوشت استفاده کنید. اگر تخم مرغ را انتخاب کرده اید، ابتدا آن را آبپز و سپس حلقه حلقه کرده و پس از آن، در میان رولت گوشت بچینید. سبزیجات، پوره سیب زمینی و هویج پخته نگینی شده را هم باید به صورت یکنواخت روی سطح میانی گوشت پخش کنید. استفاده از زرشک و گردوی خرد شده، همراه با بقیه مواد اختیاری است و حتی می توانید ترکیب این دو ماده را، به تنهایی هم به عنوان مایه میانی رولت گوشت به کار ببرید.

 

طریقه رول کردن مایه گوشتی به چه صورت است؟

 

کف یک سینی تمیز، مقداری آرد سوخاری ریخته و نیمی از کل مایه گوشتی را در کف دست خود گرد و سپس صاف کنید. سپس آن را بر روی آرد سوخاری قرار داده و با استفاده از فشار انگشتان، گوشت را به صورت گرد و یکنواخت دربیاورید. توجه داشته باشید که لبه های گوشت نباید ضخیم باشند.

 

 

پس از شکل دادن به مایه گوشتی، مواد دلخواه برای پر کردن رولت را بر روی آن قرار دهید. مثلا در صورت استفاده از سبزی و تخم مرغ، مقداری از سبزیجات را بر روی گوشت ریخته و سپس حلقه های تخم مرغ را روی سبزی بچینید. در نهایت با پاشیدن نمک و فلفل، مواد را مزه دار کنید.

 

پس از انجام این مرحله، لبه های گوشت را از روبرو گرفته، به هم رسانده و بچسبانید. توجه داشته باشید که در صورت ضخیم بودن لبه های گوشت، انجام این مرحله بسیار دشوار می شود، بنابراین در همان مرحله پهن کردن مایه گوشتی، لبه ها را با فشار انگشتان نازک کنید.

 

 

پختن رولت گوشت به چه صورت است؟

 

درون یک تابه نسبتا گود، مقداری روغن ریخته و ظرف را روی شعله متوسط قرار دهید. زمانی که روغن داغ شد، رولت را با احتیاط برداشته و داخل روغن قرار داده و پس از سرخ شدن یک طرف آن، برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود. پس از آنکه همه رولت ها را درون روغن سرخ کردید، آنها را درون یک تابه یا ظرف بزرگ کنار هم قرار دهید، به صورتی که خم نشده و روی هم قرار نگیرند.

 

مقداری رب گوجه فرنگی را در ظرف دیگری درون مقداری روغن سرخ کرده و سپس کمی آب به آن بیفزایید. پس از هم زدن و یکنواخت شدن سس، آن را روی رولت ها ریخته و در ظرف را قرار دهید. اجازه دهید رولت های گوشت به مدت یک ساعت روی شعله بمانند تا به خوبی پخته شوند، سپس آنها را سرو کنید. برای تزئین رولت گوشت می توانید از انواع سبزیجات بخارپز شده، مانند هویج و سیب زمینی یا گوجه و کلم قرمز خام استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.