مجله آشپزی, مشاور پخت

روش های مختلف پخت ماهی را امتحان کنید

 

منابع چربی سالم، شناور در آب های شور و شیرین

 

ماهی یکی از مهمترین منابع غذایی انسان است که خوردن آن از جنبه های مختلف مزیت هایی به دنبال دارد. از یک طرف گوشت ماهی جزو گوشت سفید و مغذی به حساب می آید و مضرات گوشت قرمز را به همراه نخواهد داشت. از طرف دیگر طعم انواع ماهی متفاوت است و می تواند برای تمام کسانی که به نوعی نسبت به مزاج غذا حساسیت دارند به روش های مختلف آماده شود. ماهی های آب شور و آب شیرین علاوه بر عطر و مزه، نحوه طبخ متفاوت هم دارند.

 

به این ترتیب اگر سلیقه شما در غذا سختگیرانه باشد، می توانید ماهی مورد علاقه خود را با یک یا چند شیوه متنوع آماده و نوش جان کنید.

 

گوشت سفید ماهی، طبع سرد و مرطوب دارد و خوردن آن برای کسانی که مزاج گرمی دارند مطلوب‌ تر است. با این حال اگر سرد مزاج هستید هم می‌توانید طبع ماهی را به همراه افزودنی ها، ادویه جات و سس مخصوص، به حالت معتدل نزدیکتر کنید.

 

ماهی سرشار از امگا ۳ است که جزو چربی‌های غیر اشباع به حساب می آید و جایگزین بسیار خوبی برای کلسترول مضر خون محسوب می شود. به این ترتیب در صورتی که علاقه به خوردن ماهی دارید و آن را در رژیم غذایی هفتگی خود قرار داده اید، می‌توانید بابت تنظیم فشار خون تنظیم کلسترول بر بهبود عملکرد قلب خود خوش بین باشید.

 

مانند سایر غذاها برای طبخ ماهی هم روش های متنوعی به کار برده می شود که بستگی به سلیقه امکانات و همچنین مهارت آشپز دارد. به عنوان مثال می‌توانید از سبزیجات یا صیفی جاتی مانند سیب زمینی، بادمجان، هویج، کدو و سیر در کنار ماهی استفاده کنید. به طور کلی برای درست کردن ماهی ۴ روش کاملا شناخته شده و مرسوم وجود دارد.

 

ماهی آب پز، برای آنها که طعم طبیعی ماهی را می پسندند

 

یکی از سالم ترین روش های طبخ ماهی آب پز کردن آن است. البته منظور از آب پز کردن این نیست که ماهی را درون آب بگذارید، در حقیقت می توانید تا نصف ارتفاع قابلمه مورد نظر آب بریزید و سپس روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.

 

 

در این حال ماهی را به صورت کامل یا به شکل فیله های تکه شده، با کمی نمک آغشته کنید و درون فویل آلومینیومی قرار دهید تا به اصطلاح آب بندی شود.

زمانی که آب در آستانه جوش آمدن قرار گرفت، فویل را درون قابلمه بگذارید و بر اساس اندازه ماهی یا تکه های فیله، زمان پخت بدهید.

 

در عین حال که ماهی آب پز می ‌شود، می ‌توانید یک سس ترکیبی آماده کرده تا به همراه آن میل کنید. درست کردن سس ترکیبی ماهی پخته تا حد زیادی بسته به سلیقه و مهارت آشپز دارد؛ ولی بد نیست از رب انار، آب نارنج، سبزیجات معطر و حتی مقداری گردوی آسیاب شده استفاده کنید.

 

اگر این مواد را کمی با یکدیگر تفت دهید طعم بهتری پیدا می کند. زمانی که ماهی در قابلمه آب پخته شد، آن را درون ظرف قرار داده و بلافاصله سس را روی آن بریزید تا در حین سرد شدن طعم و عطر سس را نیز به خود بگیرد.

 

ماهی تنوری و بخارپز: آسان، لذیذ، سالم

 

از دیگر روش های پخت ماهی که در آن هم از فویل استفاده می شود، روش تنوری است. به این شکل که ماهی را به صورت فیله یا درسته تمیز کنید و آن را با موادی مانند رب انار، لیمو عمانی، نمک و کمی ادویه جات آغشته نمایید.

 

اگر از ماهی کامل استفاده می ‌کنید بهتر است درون شکم آن را تمیز کرده از این مواد به همراه کشمش و مقداری گردوی خرد شده استفاده کنید تا در نهایت یک ماهی شکم پر تنوری لذیذ داشته باشید.

 

 

هنگامی که ماهی با افزودنی ها کامل شد آن را به خوبی درون فویل بپیچید و از بابت داغ بودن فر مطمئن شوید، فر باید روی ۱۲۰ درجه سانتیگراد آماده باشد.

 

روش های پخت تنوری و آب پز جزو سالم ترین شیوه‌ های تهیه ماهی هستند، چراکه از حرارت مستقیم، تفت دادن، سرخ کردن با روغن و یا کبابی کردن برای پخت ماهی استفاده نمی شود و حرارت به صورت آرام و غیرمستقیم به بافت‌ های آن می رسد.

 

علاوه بر این با استفاده از انواع سبزیجات و افزودنی های مختلف می توانید ارزش غذایی و سلامت آن را تا جای ممکن بالا ببرید.

 

غیر از آب پز کردن و پخت تنوری ماهی بد نیست روش بخارپز را نیز امتحان کنید در این روش می‌توانید سطح تابه کوچکی را با استفاده از سبزیجات و مقدار بسیار کمی آب بپوشانید به این صورت که ابتدا چند قاشق آب ریخته و سپس برش های سیب زمینی هویج کرفس پیاز و همچنین برگ سبزیجات مورد نظر خود را قرار دهید. زمانی که یک لایه ضخیم از این سبزیجات کف ماهیتابه را پوشاند، تکه های فیله ماهی را روی آن قرار دهید.

 

در چند دقیقه اول باید حرارت کمی بالا باشد تا سبزیجات به اصطلاح آب بیاندازند، سپس حرارت را کمتر کنید و در ظرف را ببندید. به مرور زمان گوشت ماهی در بخار آب سبزیجات پخته شده و عطر و طعم آن ها را نیز به خوبی به خود می‌گیرد.

 

ماهی سوخاری: محبوب بچه ها و نوجوان ها

 

روش دیگر برای پخت ماهی به سوخاری کردن معروف است که البته جزو پرطرفدار ترین روش ها به شمار می رود. در این روش می‌ توانید ماهی را به صورت تکه های فیله را آماده کرده و سپس با ترکیبی از رب انار آب نارنج و ادویه جات آغشته کنید. اجازه دهید چند دقیقه ماهی با این مواد بماند ‌و سپس در پودر سوخاری قرار دهید. سپس آن ها را در روغن داغ شده قرار دهید و حرارت را کم کنید تا به آرامی برشته شود.

 

در صورت نگرانی چسبیدن لایه سوخاری به گوشت، چند دقیقه قبل خاموش کردن حرارت، در ظرف را ببندید تا با حرارت بخار، لایه سوخاری از گوشت جدا شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.