مجله آشپزی

دو نکته ی غذایی که همه باید آن را رعایت کنند

 

پرهیز از الکل

 

علاوه بر این که در آموزه های مذهبی اسلام، مستی حاصل از نوشیدنی های الکلی منع شده است، در دستور العمل های رژیم سلامت و توصیه های پزشکی هم در مورد مصرف الکل، به طور کلی نظرات متفق القول و همسویی وجود دارند که نباید از این ترکیب به شکل افراطی نوشید.

 

 

کدام یک؟ کبد سالم یا اعتیاد به الکل؟

 

در واقع ترکیبات الکل در رژیم غذایی، ممکن است اثرات منفی روی کبد بگذارند که همین اتفاق، بدترین پیامد برای نوشیدن افراطی مشروبات الکلی خواهد بود. ساختار شیمیایی الکل باعث رسوب چربی در کبد و بالا بردن خطر ابتلا به کبد چرب می شود. ضمن این که نتایج ناشی از مصرف افراطی الکل می تواند سلول های مغزی را نیز با مشکل مواجه کند و قدرت تمرکز و تحلیل های ذهنی را کاهش دهد.

 

با این حال، آسیب به کبد جزو مهم ترین معضلاتی است که افراد الکلی را تهدید می کند. کبد انسان، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین اندام داخلی است که وظیفه تصفیه خوراکی ها و نوشیدنی های خورده شده و رساندن ترکیبات مغذی و لازم آن ها به بدن را دارد.

 

از این رو اگر به کبد آسیب برسد، فرآیند جذب املاح و عناصر مغذی برای سایر اندام و دستگاه ها مختل شده و در نتیجه قسمت های مختلفی از بدن با مشکل مواجه می شوند. از زردی و رنگ پریدگی پوست گرفته تا ضعف، بی حوصلگی و آسیب پذیری در مواجهه با بیماری ها، همه به کبد مربوط می شوند. علاوه بر این، کبد چرب یکی از بیماری های خطرناکی است که به بالا رفتن چربی خون و افزایش خطر سکته نیز منجر می شود.

 

 

بدترین عادت الکلی ها!

 

برخی از افراد عادت دارند در ساعات مختلف روز به ویژه صبح هنگام ناشتا و یا قبل از خوردن غذا، مقداری از نوشیدنی های الکلی بنوشند. این کار یکی از آسیب رسان ترین عادت ها است و به نوعی دائم الخمری می ماند که به خصوص در زمان های خالی بودن معده، به جذب کامل الکل در خون کمک می کند. از این بابت زمانی که الکل چند نوبت در روز به صورت مستقیم وارد بافت ها شود، احتمال اخلال در سیستم عصبی و آسیب به کبد بالا تر می رود.

 

از جمله موارد منع مصرف الکل، برای زنان باردار است. مصرف الکل در دوران بارداری و رشد جنین، می تواند دستگاه عصبی جنین را تحت تاثیر قرار داده و گاها نتایج منفی و غیر قابل جبرانی در هنگام تولد نوزاد یا در مراحل مختلف رشد او به بار بیاورد.

 

ریزه خواری و خوردن مداوم تنقلات

 

 

برای آن گروه از افراد که مبتلا به بیماری هایی شبیه کولیت یا ورم راست روده هستند، یکی از توصیه های کاربردی این است که از میزان و مقدار غذا در هر وعده کم کنند و در عوض یکی دو وعده اضافه تر غذا بخورند. با این حال، برای افراد سالم ممکن است این روش تبدیل به خوردن مداوم هله هوله و میان وعده شود که به اصطلاح آن را ریزه خواری هم می نامند.

 

مدام گرسنه می شوید؟ آهن و املاح بدنتان را کنترل کنید!

 

 

ریزه خواری در واقع جزو عادات غذایی نامطلوب است که از یک طرف نشان دهنده برخی از کمبود ها و از طرف دیگر منجر به بعضی آسیب ها می شود. به عنوان مثال، اگر بدن به اندازه کافی عناصر روی، آهن یا ویتامین هایی مثل ویتامین ب را دریافت نکرده باشد، تمایل به ریزه خواری و افراط در چند نوبت خوردن تنقلات در طول روز، را افزایش می دهد.

 

به عنوان نمونه کسانی که در نوشیدن نوشابه های گازدار و قهوه و الکل زیاده روی می کنند، دچار کمبود منیزیم خواهند شد و این کمبود در طول روز، به شکل علاقه زیاد به شکلات، خود را نشان می دهد. همچنین تمایل به خوردن تنقلات شور یا شیرین، نشان دهنده کمبود ترکیباتی مانند کلسیم و منیزیم در بدن است.

 

تا این جای کار به دلایل و زمینه های تحریک به خوردن تنقلات پرداختیم. به این ترتیب، بد نیست بدانید که با ادامه این عادت، معده و دستگاه گوارش اولین قربانیان خواهند بود و با بر هم خوردن ساعات فعالیت و استراحت معده و روده ها، سلامت ان ها تحت الشعاع قرار می گیرد.

 

 

هنگامی که بدن گرسنه است و برای خوردن وعده غذای اصلی آماده می شود، در واقع علاوه بر معده، غده های مختلف نیز به ترتیب نوبت وظیفه، آماده ترشح هورمون ها و آنزیم ها می شوند.در این صورت اگر غذا خوردن همراه با میان وعده های زیاد و نامنظم باشد، ترتیب عملکرد غده ها نیز به هم ریخته و از نظم طبیعی خود خارج می شود.

 

غیر از این موارد، خوردن مدام تنقلات و ریزه خواری باعث کاهش اشتها در وعده های اصلی و در نتیجه نرسیدن کم خوری و نرسیدن مواد غذایی لازم به بدن خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.