مجله آشپزی

دو میوه ی ترش و شیرین برای تمام دردها

 

نارنگی

 

نارنگی جزو خوش خوراک ترین و پر طرفدار ترین میوه ها است که معمولا هیچوقت از سفره پذیرایی ایرانی ها کنار گذاشته نمی شود.

 

مزه نسبتا ترش و آبدار بودن نارنگی به علاوه اینکه می توان آن را آسان و بدون چاقو و دردسر پوست گرفت و نوش جان کرد، شاید دلایل اصلی برای محبوب بودنش هستند. با این حال، نارنگی علاوه بر طعم و عطر و در دسترس بودن، یکی از اعضای خانواده مرکبات است که خواص و ویژگی ها و می توان گفت قابلیت های دارویی شبیه پرتقال و گریپ فروت را دارد.

 

 

مزاج گرم و خشک دارید؟ نارنگی بخورید!

 

موضوع مهم در مورد نارنگی، طبع آن است که میل به سردی و تری دارد و در نتیجه برای افراد گرم مزاج به خصوص آن هایی که رطوبت درونی بدنشان کمتر است و به اصطلاح طبع گرم و خشک دارند، مناسب است. خوردن نارنگی برای این افراد باعث حس نشاط و ایجاد تعادل و پایین رفتن حرارت درونی می شود.

 

نارنگی حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم است. منیزیم عنصری شگفت انگیز برای سلامتی انسان به خصوص دستگاه گوارش، قلب و سیستم عصبی است.

 

منیزیم بافت ها و سلول های عصبی را تقویت کرده و باعث ارسال و تبادل بهتر پیام ها از مغز به اندام و بافت های ماهیچه ای یا استخوانی می شود. در نتیجه مصرف نارنگی می تواند از بروز اختلالات حسی و حرکتی و همچنین نارسایی عضلات قلبی و مشکلاتی مانند تپش نامنظم و … پیشگیری کند. از طرفی مصرف نارنگی باعث کمتر شدن بد خلقی و استرس ها و همچنین تنش هایی می شود که ریشه در مشکلات عصبی دارند. 

 

 

وجود این مجموعه عناصر در نارنگی باعث شده است تا برای تقویت استخوان بندی در سنین کودکی و نوجوانی و همچنین پیشگیری از پوکی استخوان در سنین کهنسالی، یکی از گزینه های طبیعی و کاملا تائید شده به حساب بیاید.

 

علاوه بر منیزیم، نارنگی حاوی مقادیر قابل توجهی از فسفر، آهن و کلسیم است. نباید فراموش کنیم که عناصر و املاح معدنی نه به صورت مستقل و تنها بلکه با همراهی سایر عناصر کارآیی دارند. عناصر فسفر و کلسیم نیز به نوعی مکمل اثرگذاری یکدیگر و عنصر منیزیم خواهند بود. همچنین نارنگی دارای انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین آ، ب و ث است که نه تنها برای تنظیم سوخت و ساز درونی بدن، بلکه برای تاثیر موضعی و سلامت و نشاط پوست و مو نیز سودمند خواهند بود. 

 

نارنگی علاوه بر املاح و ویتامین های گفته شده، ترکیبات مفیدی از پروتئین و قند نیز در بر دارد.

 

گریپ فروت

 

 

وقتی اسمی از گریپ فروت برده می شود، بی درنگ به یاد ویتامین ث و درمان سرما خوردگی و زکام می افتیم. البته برخی از افراد هم ممکن است بیشتر به طعم نسبتا تلخ و ترش آن فکر کنند. در واقع اگر از موضوع طعم و مزه چشم پوشی کنیم، گریپ فروت تقریبا یک میوه استثنایی خواهد بود. 

 

گریپ فروت: آبدار، شفابخش، ضد سرطان

 

اولین مشخصه گریپ فروت همان طور که اشاره شد، این است که مقدار قابل توجهی ویتامین ث در آن وجود دارد و یک ایمن کننده تمام عیار در بین سایر میوه ها و خوراکی ها به حساب می آید. این ویتامین به همراه سایر ترکیبات موجود در گریپ فروت، به بالا رفتن قدرت ایمنی بدن کمک می کند.

 

 

علاوه بر این، گریپ فروت حاوی مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان است که در بالا رفتن ضریب ایمنی بدن نقش دارند.

 

در واقع برخی تصور می کنند که میوه هایی مانند گریپ فروت، پرتقال و … عامل مستقیم برای درمان بیماری های ویروسی و میکروبی هستند، در صورتی که این مواد گیاهی معجزه گر، با افزایش دادن ضریب ایمنی بدن و مصون کردن آن ها در برابر حملات ویروسی، میکروبی و عفونی، نه تنها به درمان سریع تر بیماری کمک می کنند، بلکه حتی برای پیشگیری از بیماری های سخت تر نیز مفید خواهند  بود.

 

از جمله این بیماری ها، انواع سرطان ها هستند که راه حل ساده بر پیشگیری، خوردن منظم و پیوسته مقادیری از گریپ فروت است.

 

 

آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت به همراه فیبر گیاهی، علاوه بر تقویت دستگاه ایمنی، به تقویت دستگاه گوارش نیز کمک می کنند. با خوردن گریپ فروت فعالیت معده و جداره روده ها برای هضم و جذب غذا بهتر انجام می شود. از طرفی گریپ فروت یک ضد کلسترول طبیعی و ارگانیک است.

 

می دانیم که کلسترول مضر و ساختار های چربی اشباع شده، معمولا به شکل رسوب در جداره رگ ها باقی می مانند. گریپ فروت با از بین بردن این نوع چربی از لخته شدن خون و تنگی عروق جلوگیری کرده و عامل کاهش فشار خون بالا و پیشگیری از سکته می گردد.

 

پرتقال

 

هر کدام از میوه ها مربوط به فصل خاصی از سال هستند و دلیل این موضوع نیز هماهنگی طبع میوه با آب و هوای آن فصل است. با این حال، می توان با روش های ویژه ای از میوه ها برای مصرف سایر فصول نیز استفاده کرد. یکی از این روش ها خشک کردن، و از جمله میوه هایی که برای خشک کردن به کار می رود پرتقال است که آن را به لایه هایی برش داده و نگهداری می کنند.

 

پرتقال از منابع سرشار و لذیذ ویتامین ث به شمار می رود که می تواند با تقویت ایمنی بدن، از بروز انواع بیماری های میکروبی و ویروسی و حتی رشد تومور های سرطانی جلوگیری کند. همچنین مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و پتاسیم به میزان قابل توجهی در پرتقال وجود دارد که می تواند دستگاه عصبی را تقویت کرده به فشار خون کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.