مجله آشپزی, مشاور پخت

خورشت قیمه (نجفی) عراقی متفاوت تر از آنچه که تصور می کنید

 

هر چند برنج در کشور ایران به عنوان ماده غذایی غالب شناخته شده است، با این حال در کشور های همسایه نیز دستور العمل های متنوعی برای پخت غذا با برنج وجود دارد. از انجا که درصد قابل توجهی از مردم سایر کشور ها شبیه ما از این غله پر طرفدار در غذای خود استفاده می کنند، اطلاع از نحوه پخت و ترکیب غذایشان تجربه جدیدی در آشپزی خواهد بود.

 

خوردن برنج در خاورمیانه و در کشور های عربی نیز شبیه ایران رایج است. به طور کلی فرهنگ غذایی مردم کشور هایی که با یکدیگر همسایه هستند، شباهت های زیادی به هم دارد و می توان از دستورات پخت آن ها الگوهای جالبی گرفت. از جمله این غذا ها خورشت قیمه است که پخت آن در مناطق گوناگون، شیو های متفاوتی دارد.

 

 

در کشور عراق هم از برنج و حبوبات به مقدار فراوان استفاده می شود. خورشت قیمه نجفی در عراق هم جزو همین موارد است. این خورشت کمی متفاوت با نوع ایرانی است و در آن بجای لپه، از نخود و گوشت استفاده می کنند.

 

قبل از آشنایی با طرز تهیه خورشت قیمه نجفی (عراقی)، بد نیست کمی به خواص و ارزش غذایی آن بپردازیم. برنج حاوی کربوهیدرات و کالری بالایی است و خوردن آن فواید قابل توجهی برای دستگاه گوارش به دنبال دارد. املاح و ویتامین های موجود در برنج علاوه بر جلوگیری از نارسایی هایی مانند یبوست، موجب سلامت پوست و مو نیز خواهد شد.

 

یکی از امتیاز های مهم خورشت قیمه عربی، این است که نخود هم به خورشت اضافه و باعث بالا تر رفتن ارزش غذایی آن می شود. حبوبات حاوی فیبر گیاهی و کربوهیدرات هستند که انرژی مورد نیاز بدن را فراهم کرده و نیاز به سایر مواد غذایی را از بین می برد. خوردن ترکیبی از نخود و برنج علاوه بر کمک به اندام گوارشی، املاح مورد نیاز برای ساز و کار بهتر دستگاه عصبی و قلب و عروق را فراهم می کند. بر خلاف فست فود ها و غذاهای آماده پر کالری که انباشت چربی به همراه دارند، خوردن این غذاها به مقدار کافی باعث سیری شده و چربی اضافه به همراه ندارد. ترکیبات گیاهی موجود در این خوراکی ها از رسوب کلسترول در جداره و گرفتگی عروق پیشگیری می کند و باعث تنظیم فشار خون می شود. همچنین عناصر مفید در نخود، برای فعالیت قلب تاثیر خوبی دارند و ضربان آن را به حالت طبیعی نزدیک تر می کنند.

 

 

در خورشت قیمه عراقی از پیاز هم استفاده می شود. ویتامین ها و آنتی اکسیدان موجود در گوجه، ضد عفونت بوده و از بروز التهاب های درونی جلوگیری می کند.
مقدار موادی که بر شمرده شد، برای تهیه خورشت قیمه عربی به این شرح است:

 

200 گرم گوشت گوسفندی،
200 گرم نخود،
دو عدد پیاز متوسط،
4 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی،
4 قاشق غذا خوری زعفران دم کرده،
دو قاشق چای خوری پودر دارچین،
دو قاشق غذا خوری کره!
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم.

 

ابتدا باید نخود ها را از شب قبل در آب بریزید و حداقل دو تا سه نوبت آب آن را عوض کنید. هر چقدر نخود بیشتر در آب بماند، خاصیت نفخ آور بودنش کمتر شده و پخت بهتری دارد. برای پخت خورشت، یکی از پیاز ها را خرد کنید و در مقداری روغن کف قابلمه تفت دهید تا نرم شود. بعد از آن گوشت خرد شده گوسفند، نخود هایی که خیس خورده اند و همچنین مقداری زردچوبه را در قابلمه اضافه کنید. گوشت باید به اندازه ای تفت داده شود که رنگ آن تغییر کند. سپس هشت لیوان آب روی مواد بریزید و در آن را ببندید. با حرارت نسبتا ملایم، نخود و گوشت شروع به پختن می کنند.

 

 

پس از این که کامل پخته شدند، آب آن ها را جدا کرده و گوشت و نخود را به خوبی بکوبید و با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. مرحله بعدی این است که پیاز دوم را رنده کنید و با رب گوجه و نمک و فلفل در روغن تفت دهید. پس از خوشرنگ شدن این ترکیب، گوشت و نخود کوبیده شده، آب گوشت و پودر دارچین را اضافه کنید و روی حرارت نگه دارید تا به جوش برسد. بلافاصله بعد از جوش آمدن، حرارت را کم کنید و اجازه بدهید خورشت جا بیفتد.

 

همزمان با تهیه خورشت، می توانید برنج را هم به صورت کته، پلو یا چلو بپزید و آماده کنید. وقتی خورشت کاملا جا افتاده شد، در ظرفی جدا بریزید و کره را روی آن قرار دهید تا طعم و عطرش با خورشت ترکیب شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.