دسته بندی نشده

با میوه ها زندگی کنیم

میوه

توت
یکی از میوه های خوشمزه ای است که در این فصل بر روی درختان دیده می شود. توت چه به صورت تازه مصرف شود و چه به صورت خشک شده، لذت فوق العاده و خواص بی نظیری دارد. قند موجود در توت سفید برای كسانی كه مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت است که به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشك بخورند.
این میوه خوشمزه دارای آنتی ‌اكسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌ اكسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد كه یكی از آنها كاهش میزان كلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.
نقش دیگر آنتی‌ اكسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می ‌شود. توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.

انجیر
انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.
این میوه منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبر غذایی غیر محلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. انجیر خواص فوق العاده زیادی دارد که برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. از انجیر به روش های مختلفی استفاده می شود و در ساخت انواع معجون ها به کار گرفته می شود.
انجیر خشک نسبت به انجير تازه 5 برابر بيشتر كالرى دارد. در هر 100 گرم انجیر خشک، 249 كالري، 3/3 گرم پروتئين، 9/0 گرم چربي، 69 گرم كربوهيدرات و 6/5 گرم فيبر وجود دارد.

میوه

زردآلو
از میوه های خوشمزه بهاره و تابستانی، زردآلو است. زردآلو طعم و عطر فوق العاده ای دارد. این میوه خوشمزه خواص بی نظیری نیز به خود اختصاص داده و کاربردهای فراوانی در سلامتی از خود نشان می دهد.
این میوه خوشمزه هم به صورت تازه، هم به صورت کمپوت و هم به صورت نیمه خشک در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. به علت خواص فوق العاده این میوه خوشمزه، از قدیم سعی می شده تا مدت زمان بیشتری از آن نگهداری شود که ماحصل این تلاش ها زردآلوهای خشک و نیمه خشکی است که در فصل های مختلف سال در دسترس است.
برای کسانی قصد اضافه کردن وزن خود را دارند استفاده از جوشانده برگ زرد آلو توصیه میشود. این جوشانده اشتها آور بسیار خوبی است . هسته ی زردآلو نیز خالی از خاصیت نبوده و از خواص آن میتوان به ضد صرفه بودن و تصفیه کنندگی خون اشاره کرد. همچنین زردآلو بازكننده گرفتگی‌ های مجاری عروق و یک ضد سرطان قوی است.

هلو، یک شیرینی همه پسند

هلو، از جمله خوش خوراک ترین و محبوب ترین میوه ها به حساب می آید. این میوه تابستانه که بومی آسیای غرب و آسیای جنوبی با آب و هوای معتدل است. طعم شیرین و آبدار این میوه همچنین گوشت لذیذ آن باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد.

میوه هلو به عنوان یک محصول خنک تابستانه برای همه سنین و همه سلیقه ها مورد توجه قرار می گیرد. بخش قابل توجهی از هلو را آب تشکیل می دهد و منبع قند طبیعی و انرژی به حساب می آید. از طرف دیگر، مقدار قابل توجهی کلسیم، پتاسیم و فسفر در هلو موجود است که آن را تبدیل به یکی از ارزشمند ترین میوه های تابستانه می کند.

با توجه به این که بخش قابل توجهی از هلو را آب آن تشکیل می دهد، می بایست هلوی خشک را به عنوان یک خشکبار قابل نگهداری در تمام طول سال در نظر گرفت.هلوی خشک با ماندگاری بالا، همان خواص میوه هلو را داشته و منبعی از انرژی و ویتامین ها محسوب می گردد.

کیوی
کیوی جزو پر خاصیت ترین و سرشار ترین میوه ها از انواع ویتامین به شمار می رود. علاوه بر ویتامین ها، این میوه منبعی غنی برای پتاسیم است که به دلیل دارا بودن این عنصر، در کاهش و تنظیم فشار خون نقش موثری ایفا می کند.
منشا کیوی از آسیای شرقی و کشور چین بوده و به مرور زمان به دیگر نقاط جهان سرایت کرده است. طبع کیوی سرد و خشک و حاوی درصد قابل توجهی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E بوده و علاوه بر پتاسیم، دارای عناصری از جمله منیزیم و کلسیم می باشد.
غیر از فشار خون که منجر به عملکرد بهتر قلب و عروق نیز می شود، خواص کیوی برای پوست و مو نیز غیر قابل انکار بوده و اگر به صورت موضعی روی پوست مالیده شود، در جوان سازی پوست و تاثیر بسزایی دارد. همچنین مصرف کیوی به خاطر وجود ویتامین ها و عناصر مفید، برای تقویت و افزایش رشد مو توصیه می گردد.

سیب

«سیب میوه بهشته» را شاید بتوان ساده ترین و گویا ترین ضرب المثل از دوران کودکی دانست که خواص شگفت انگیز و حتی فرازمینی این میوه را نشان می دهند. بیشتر ما ایرانی ها سیب را به طور کلی با عنوان سیب زرد و سیب قرمز می شناسیم و به شکل های متفاوتی آن را مصرف می کنیم. سالاد میوه با سیب، کیک و پای سیب و یا خشکبار سیب، جزو خوراکی ها یا تنقلاتی هستند که همیشه مورد پسند و استقبال بوده اند.
سیب یک منبع عالی از فیبر است و به دنبال آن، دارای کالری زیاد، ویتامین ها و عناصری مانند پتاسیم و منگنز می باشد. در نتیجه سیب خشک نیز می تواند برای تامین انرژی، قند و ویتامین های مورد نیاز بدن تاثیرات قوی خود را نشان دهد. مزایای سیب برای بهبود و تقویت قلب و همچنین سلامت و شادابی پوست، متداول ترین انگیزه برای مصرف این میوه شگفت انگیز هستند.

آلبالو

آلبالو چه در حالت تازه و چه به شکل خشکبار یا آلبالو خشکه، طرفداران زیادی به ویژه در میان افراد اهل تنقلات و آجیل دارد. حتی می توان آن را مثل چایی و به صورت دمنوش تهیه کرد. مهم ترین تاثیرات آلبالو بر قلب و عروق، درمان روماتیسم و همچنین دیابت و چربی می باشند.
یکی از مهم ترین موارد مصرف آلبالو به خاطر ادرار آور بودن است و از این بابت، به تصفیه بدن از سموم مختلف کمک شایان توجهی خواهد داشت. به ویژه اگر آلبالو را در حالت دم کرده میل کنید. هر چند کالری آلبالو بالا نیست، با این حال دارای ویتامین هایی مانندA ، B و C بوده و و املاح معدنی فراوان از جمله آهن، کلسیم و فسفر دارد.
قند موجود در آلبالو به دلیل جذب آسان، برای مصرف افراد مستعد یا مبتلا به دیابت بسیار مفید است. از طرفی به خاطر همان خاصیت ادرار آور بودن آلبالو، برای بیماران کلیوی نیز توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.