مجله آشپزی

مهم ترین مواد مغذی لازم برای بدن

کلسیم
ترکیبات گوناگونی در انواع محصولات گیاهی و مشتقات وابسته به آن ها وجود دارد که از آن جمله می توان به انواع ویتامین ها، پروتئین های گیاهی و املاح و مواد معدنی اشاره نمود. املاح و مواد معدنی شامل عناصری هستند که هر یک نقش مهمی در بهبود و یا تقویت عملکرد برخی از سلول ها و بافت های درونی بدن بازی می کنند.

از جمله این املاح می توان به کلسیم اشاره کرد. مقدار کلسیم هر یک از محصولات کشاورزی متفاوت می باشد، به عنوان نمونه میزان نسبتا کمی از کلسیم در برنج نهفته است و باعث تقویت و رشد سلول های استخوانی می شود. از سوی دیگر انتقال پیام های عصبی به کمک یون کلسیم انجام می شود و تامین کلسیم بدن باعث بهبود ساز و کار های دستگاه مغز و اعصاب خواهد شد.

فسفر

عناصر و املاح موجود در مواد گیاهی، لبنی و گوشتی جزو مهم ترین موادی هستند که برای سلامتی و تقویت ساز و کار های دستگاه ها و بافت های درونی بدن مفید هستند. عناصر و املاح طبیعی که معمولا به صورت ترکیبی به همراه یکدیگر مصرف می شوند و کمبود آن ها نتایج جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. یکی از این عناصر بسیار مهم فسفر است که مقداری از آن در برنج وجود دارد و مهم ترین تاثیر آن برای تقویت و رشد بافت های استخوانی و دندان ها است. البته نقش آفرینی فسفر وابسته به حضور کلسیم و ویتامین دی است. فسفر همچنین برای بافت های عصبی و از بین بردن نارسایی ها و اختلالات مربوط به ضعف دستگاه مغز و اعصاب نیز بسیار مفید است.

آهن

مواد معدنی، عناصر و املاحی که در بافت گیاهان و محصولات کشاورزی وجود دارند، نقش بسیار مهمی در تقویت و یا سرعت بخشیدن و آسان تر کردن عملکرد دستگاه ها و بافت های گوناگون بدن دارند. یکی از این عناصر و مواد معدنی بسیار مفید، آهن و ترکیبات آن است که می توان نقش اصلی آن را در اکسیداسیون دانست.

واکنش های اکسیداسیون در سلول ها به کمک آهن باعث رسیدن اکسیژن به سلول های بدن می شود. همچنین وجود آهن باعث می شود تا اسید های چرب و گلوکز به انرژی تبدیل شوند. آهن همچنین عنصر لازم برای کمک به خون سازی است و از این بابت مصرف برنج برای افرادی که دچار کم خونی هستند می تواند اثرات مثبتی به همراه داشته باشد.

سدیم

املاح و مواد معدنی موجود در گیاهان و منابع پروتئینی و لبنی، نقش بسزایی در بالا بردن ضریب سلامتی و تامین مواد مورد نیاز بدن انسان دارند. معمولا مواد طبیعی دارای املاح مختلف به صورت ترکیبی هستند و البته مقادیر هر یک از این مواد در محصولات مختلف گیاهی و دامی متفاوت است. از میان مواد معدنی، سدیم نقش قابل توجهی در برخی از ساز و کارهای بدن دارد. از جمله اینکه به روند فعالیت سیستم مغز و اعصاب بدن کمک کند تا باعث بهتر شدن تبادلات و بافت های عصبی شود. برنج از جمله موادغذایی است که سدیم را در خود جای دارد. خوشبختانه این عنصر به شکل ترکیبی با سایر عناصر و کربوهیدرات ها، به میزان کافی در سبد غذایی ایرانیان مورد مصرف قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.