مجله آشپزی

حروف الفبای سلامتی

ویتامین

ویتامین A

ویتامین A، یکی از اصلی ترین ویتامین ها در مواد غذایی طبیعی و سالم است. کمک به استحکام استخوان بندی و همچنین شفافیت و سلامت پوست، از جمله فواید مهم این ویتامین به شمار می روند. همچنین ویتامین A برای تقویت بینایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد و نمو سلول ها اثرات مثبتی به همراه دارد.

از عواقب کمبود این ویتامین می توان به خشک شدن پوست، ضعف بینایی، کاهش ایمنی و همچنین اثرات منفی بر روی سیستم گوارش و به تبع آن، کاهش وزن و بی خوابی و ضعف عمومی بدن اشاره کرد. سبزیجات، میوه ها، گوشت تازه و همچنین بسیاری از خشکبار، منابع ویتامین A به شمار می روند.

ویتامین C

در نظر عموم مردم، ویتامین مسئول نگهداری بدن در مقابل سرماخوردگی است، در صورتی که این ویتامین قبل از آن که نقش درمانی داشته باشد، به عنوان یک تقویت کننده برای ایمنی بدن مطرح است. از این رو توصیه می شود که قبل از آغاز فصل های حساسیت زا و زمان هایی که احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی بالا می رود، مصرف ویتامین را بیشتر کنید تا سیستم ایمنی بدن تقویت شده و بتواند در برابر بیماری ها مقاومت کند. عموما مرکبات منبع طبیعی و غنی از ویتامین محسوب می گردند. مصرف ویتامین نه تنها برای ایمنی، که برای جلوگیری از ابتلا به کلسترول بالای خون و همچنین سکته ها موثر است.

ویتامین  D

نام علمی و کمتر شناخته شده برای ویتامین دی، کلسیفروم است. یکی از مهم ترین وظایف ویتامین دی، ایجاد تعادل و کمک به جذب مواد معدنی از جمله کلسیم و فسفر است که دو ماده بسیار مهم و ضروری برای بدن می باشند.
از جمله منابع مهم برای ویتامین دی می توان به غلات اشاره کرد. علاوه بر غلات از جمله گندم و برنج، غذاهایی مانند ماهی و تخم مرغ نیز تامین کننده ویتامین دی هستندف همچنین نور آفتاب یکی از اصلی ترین منابع ویتامین دی بوده و قرار گرفتن در معرض آن، به دلیل بهبود جذب مواد معدنی، از بروز بیماری های ضعف استخوانی و عضلانی جلوگیری خواهد کرد. ویتامین دی در سنین بزرگسال نیز برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان مفید است.

ویتامین کا

نقش ویتامین ها در تضمین و ادامه سلامتی انسان، انکار ناپذیر است. ویتامین ها به نوعی از ترکیبات آلی گفته می شود که به ویژه در منابع و محصولات گیاهی و کشاورزی وجود داشته و سوخت و ساز های مواد غذایی بدن را به پیش می برد. به نوعی می توان گفت ویتامین ها عامل انواع متابولیزم های بدن انسان به شمار می روند. برخی از ویتامین ها به صورت محلول در آب و برخی به شکل محلول در چربی هستند که از جمله گروه دوم می توان به ویتامین کا اشاره کرد.

از جمله خواص ویتامین کا، کنترل و انعقاد خونریزی می باشد، همچنین برای تقویت استخوان ها و کبد نیز مصرف ویتامین کا ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.