انواع برنج, محصولات

برنج طارم هاشمی 10 کیلوگرمی

برنج از اصلی ترین مواد غذایی مورد استفاده در سفره های ایرانی است. دانه های برنج به صورت های متفاوتی پخته و آماده می شوند و می توانند با بسیاری دیگر از مواد غذایی ترکیبات خوبی به دست دهند. این ماده غذایی مفید، نه تنها در ایران که در بسیاری دیگر از کشور ها نیز طرفداران زیادی داشته و جزو خوراک های اصلی مردم به حساب می آید.

در میان شالیزار ها و کشتزار های کشور ایران، کشت برنج سالها یکی از گزینه های مهم تلقی می شده است که امروزه به دلیل کمبود اب و برداشت های بی رویه و همچنین رشد دانش کشاورزی، تا حد زیادی کشت و برداشت این ماده غذایی با محدو دیت مواجه شده است.

زمین های وسیعی در استان های مختلف کشور به کاشت برنج اختصاص داده شده بودند که امروزه بیشتر آن شالیزار ها با کم آبی و  تغییر کاربری مواجه شده و در نتیجه کشاورزان و شالیکاران را با مشکلاتی روبرو کرده است. با این حال، سرزمین های شمالی و استان های همجوار دریای خزر، به دلیل برخورداری از منابع آبی غنی تر و همچنین رطوبت نسبی بالاتری که اقلیم آن خطه دارد، هنوز به کشت برنج مشغول می باشند.

در طی دهه های اخیر، با ترکیب و همچنین اصلاح برخی از ویژگی های گیاه برنج و امتحان ان در زمین های خاصی که خاک نسبتا غنی تری دارند، محصولاتی با ویزگی های جدید به دست آمده است. از میان این محصولات می توان به برنج هاشمی و برنج کاظمی اشاره نمود که به دنبال همت و فعالیت کشاورزان استان گیلان، توانسته اند کیفیت جدیدی به بازار عرضه نمایند.

 

علاوه بر این موضوع، ترکیب انواع جدید برنج با انواع بومی و قدیمی تر، باعث شده تا مخلوط های مناسب و مورد پسند خانواده ها حاصل شود. از طرف دیگر قیمت برنج شمال در مقایسه با  سایر برنج های وارداتی کمی بالاتر بوده که به دلیل قیمت تمام شده و به دنبال کیفیت نسبتا بالای آن ها می باشد.

یکی از انواع برنج مورد قبول برای سفره های خانه و وعده های غذایی، برنج طارم هاشمی است. از آن جا که برنج جزو مواد غذایی بومی نواحی شمالی کشور به حساب می آید، برای تفکیک و نامک گذاری این محصول، از روش های مربوط به محل کشت و یا افراد پیشگام در تولید ان ها استفاده می شود. به عنوان نمونه، منشا برنج طارم، به شهرستان طارم در استان مازندران بر می گردد. همچنین برنج فریدون کنار به خاطر کشت در زمین های شهرستان فریدون کنار استان مازندران، به این نام خوانده می شود. قبلا هم اشاره شد که برنج هایی مانند هاشمی و کاظمی، اشاره به افرادی دارند که در پرورش آن ها همت گماشته و پیش قدم شده اند.

موضوع جالب توجه در زمینه انواع برنج این است که بذر هر نوع از این گیاه می توان در جایی غیر از آن جا که به همان نام خوانده می شود، پرورش پیدا کند. به عبارت بهتر، بذر برنج طارم در ترکیب با بذر برنج هاشمی، محصولی بی نظیر و خوش عطر و طعم به وجود می آورد و اصلا لزوی ندارد تنها در زمین های زراعی گیلان یا زنجان کشت شود، بلکه می توان این برنج را در شالیزار های مستعد دیگر نواحی شمال کشور پرورش داد.

به این ترتیب، انواع برنج طارم چه به صورت ترکیبی و چه به صورت کشت در زمین های زراعی مناطق دیگر به دست آمده که از آن جمله می توان به طارم سنگسری، طارم عطری و طارم محلی فریدون کنار اشاره نمود.

در میان این تنوع جالب توجه، طارم هاشمی فریدون کنار جزو شاخص ترین انواع برنج شمال ایران به شمار می رود. علاوه بر ویژگی های مناسب برای پخت و امکان تهیه کته های لذیذ، این برنج از عطر و طعم و همچنین ظاهر مناسبی نیز برخوردار است. به دلیل همین دانه های بلند برنج طارم هاشمی و همچنین عطر و طعم فوق العاده ای که دارد، جزو مواد اصلی برای پذیرایی در مجالس و میهمانی ها به شمار می رود.

در میان گروه های مختلف محصو برنج ایرانی، یکی از بهترین و مرغوب ترین آن ها را برنج طارم هاشمی تشکیل می دهد. استان های شمالی کشور به ویژه مازندران، محلی مساعد با آب و هوای مناسب کشت این برنج هستند. ترکیب نژاد طارم به همراه نژاد هاشمی باعث شده است تا این گیاه علاوه بر خواص برنج مجلسی مرغوب، از ارزش غذایی و ترکیبات و املاح مفیدی برخوردار باشد. کربوهیدرات، فیبر و قند طبیعی، به علاوه انواع ویتامین ب، مواد مفید تشکیل دهنده این برنج به شمار می روند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.