محصولات

پسته بلند (اکبری و …)

در مورد خواص پسته و مشخصات ان مقالات و نوشته های گوناگونی وجود دارد و اطلاعات جامعی نیز در صفحات مربوط به خشکبار به چشم می خورد. انواع پسته ایرانی چندین سال در سفره ایرانی ها حضور داشته اند و چه برای پذیرایی و چه برای مصرف داخل خانه، مورد استقبال بوده اند.

کسانی که به خوردن و مقایسه انواع آجیل و خشکبار از جمله پسته علاقه مند هستند، می توانند در مورد خصوصیات ظاهری، و همچنین عطر و طعم و املاح و مواد تشکیل دهنده محصولات بررسی کرده و اطلاعات جالبی به دست بیاورند.

در مورد پسته، انواع گوناگونی از این گیاه در ایران می روید که هر کدام مختص مناطقی ویژه بوده و با شرایط منحصر به فرد خود رشد می کنند. از جمله این انواع می توان به پسته فندقی، پسته کله قوچی و پسته های کشیده یا بلند مانند پسته بادامی یا پسته احمدی و سایر موارد اشاره نمود.

نه تنها مزه و عطر بلکه اصلی ترین ویژگی که باعث تفاوت نام این محصولات شده است، تفاوت در شکل ظاهری آن هاست. پسته احمدی جزم پسته هایی است که اندازه درشت و شکل ظاهری نسبتا کشیده ای دارد.

در مورد املاح و مواد مغذی تشکیل دهنده، می توان ادعا کرد که پسته های گوناگون با یکدیگر فرق چندانی نداشته و تقریبا همگی از عناصری همچون آهن و مواد مغذی و چربی های مفید برای بدن تشکیل شده اند. این عناصر نه تنها برای کارکرد بهتر قلب و بهبود جریان خون در رگ ها، که برای تقویت دستگاه عصبی و کاهش نارسایی های مغزی و همچنین بهبود روحیه و نشاط تاثیر گذار هستند. ضمن این که چربی پسته جایگزین مناسبی برای کلسترول و چربی های مضر است که در رگ ها باعث انسداد و اخلال جریان خون می شوند. علاوه بر موارد گفته شده، پسته برای بهبود عکملکرد دستگاه گوارش نیز یک خوراکی سالم و عالی به شمار می رود.  هر چند ممکن است تفاوت در مواد آلی و معدنی خاک و آب در محلی که درخت پسته در آن رشد می کند، روی مواد معدنی تشکیل دهنده پسته نیز تاثیر گذار باشد، اما با این حال این تفاوت ها چندان زیاد نبوده و مشخصه اصلی برای تفکیک انواع پسته ها، به شکل ظاهری آن ها بر می گردد.

پسته اکبری از انواع معروف و شناخته شده پسته ایرانی به حساب می آید. اندازه نسبتا کشیده و درشت آن باعث شده است تا برای استفاده در سفره های پذیرایی نیز مورد توجه مشتریان داخلی و خارجی قرار گیرد. با توجه به این که ملاک اصلی انتخاب پسته و خشکبار در مجالس و میهمانی ها شکل ظاهری و همچنین طعم است، پسته اکبری توانسته است گوی سبقت را به دلیل شکل زیبا و ظاهر بسیارذ جذاب و دانه های درشت خود از سایر هم خانواده های خوراکی برباید. به همین ترتیب باید توجه داشته باشید که پسته های بلند مانند پسته اکبری به دلیل اندازه بزرگ تر، تعداد کمتری در واحد حجم داشته و قیمت به نسبت بالاتری دارند. همچنین کیفیت و مرغوبیت آن ها باعث می شود تا در سبد صادرات غیر نفتی جایگاه ویژه ای داشته و بتوانند ارز آوری مطلوبی را به خود اختصاص دهند.

برای تفکیک شکل ظاهری پسته ها از معیار هایی مانند درصد خندانی استفاده می شود. درصد خندانی پسته اکبری بالا بوده و شکل آن به نام بادامی معروف می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.