مجله آشپزی

نوشیدنی های مخصوص ماه مبارک رمضان

 

روزه داری در فصل گرما موجب کم شدن آب بدن می شود. آب بدن مهم ترین عاملی است که می تواند برای روزه داران باعث ایجاد مشکلات زیادی شود و حتی جان فرد را به خطر اندازد. به همین دلیل با فرا رسیدن ماه رمضان کارشناسان تغذیه به روزه داران توصیه می کنند، نوشیدنی های مخصوص این ماه مبارک مانند شربت آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی، کاسنی، سکنجبین و بیدمشک را استفاده کنند. زیرا باعث کاهش تشنگی و عطش در ماه مبارک رمضان می شود. 

 

اضافه کردن یا ترکیب موادی با نوشیدنی های ذکر شده علاوه بر رفع تشنگی دربردارنده خواصی برای بدن و سلامتی است. در ادامه این مقاله به چند نوشیدنی مخصوص ماه مبارک رمضان می پردازیم.

 

 

شربت سکنجبین

 

شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر می تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است این ترکیب را در ماه مبارک رمضان تهیه و برای رفع تشنگی از آن استفاده کنید.

 

 

شربت تمبر هندی با عسل

 

خیس کردن تمبر هندی، صاف کردن آن و سپس مخلوط آن با عسل و تهیه شربت، نوشیدنی مفیدی برای رفع یبوست در ماه رمضان محسوب می شود.

 

 

 

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات

 

دم کرده لیمو عمانی با گل گاو زبان و نبات می تواند علاوه بر رفع تشنگی، باعث آرامش و خواب مناسب در شب شود.

 

کاسنی

 

دربین عرقیات سنتی، فقط کاسنی خاصیت خنک کنندگی بدن را دارد. از این رو پیشنهاد می شود نوشیدنی های مخصوص ماه رمضان مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کنید.

 

 

شربت آبلیمو

 

شربت آبلیمو یکی از نوشیدنی های ماه رمضان است و اگر شربت آبلیمو را با عسل و شکر کمتری تهیه کنید، باعث ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند.

 

 

شربت خاکشیر و تخم شربتی

 

از دیگر نوشیدنی های ماه رمضان شربت خاکشیر و تخم شربتی است که دارای خاصیت خنک کنندگی و ضد عطش هستند. زیرا خاکشیر و تخم شربتی می توانند آب را درون دانه های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کنند. بهتر است آن ها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

 

 

دم کرده نعناع

 

دم کرده برگ خشک نعناع و یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد. تهیه و مصرف شربت نعناع نیز برای رفع تشنگی بسیار مفید است. برای تهیه آن باید از شربت پایه استفاده کرد. بدین منظور شکر و آب را به نسبت دو به یک می جوشانیم و مقداری عرق نعناع و آب لیمو ترش به آن اضافه می کنیم. این شربت به میزان زیادی از عطش جلوگیری می کند و از نوشیدنی های پرطرفدار ماه رمضان است.

 

 

مخلوط زردآلوی تازه همراه با عسل

 

مخلوط زرد آلوی تازه همراه با عسل برای رفع عطش مناسب است. می توان به جای یک عدد میوه، نصف تا یک لیوان آب میوه استفاده کرد، البته بهتر است آبمیوه طبیعی باشد. مخلوط میوه ها با شیر مانند شیر موز یا توت فرنگی نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردارند.

 

 

مخلوط انبه با عسل

 

چنانچه نگران اضافه وزن در ماه رمضان هستید می توانید یک عدد انبه را همراه با کمی آب سرد و نصف قاشق مرباخوری عسل و آبلیمو تازه را مخلوط کنید و یک نوشیدنی رژیمی تهیه کنید.

 

چای سرد

 

چای یکی از نوشیدنی های پر طرفدار است که روزانه مصرف می شود. چای سرد یا آیس تی می‌ تواند یک نوشیدنی لذت بخش و گوارا پس از صرف وعده افطار برای رفع عطش روزانه باشد که می‌ توان به سادگی در خانه با طعم‌ های مختلف آن را تهیه کرد.

برای درست کردن چای سرد روش های مختلفی وجود دارد که بهترین آن دم کردن چای سیاه و سپس گذراندن آن از صافی و گذاشتن آن در یخچال برای خنک شدن است. با این کار می‌ توانید یک چای سرد سالم آماده کنید. چای سرد آماده شده را می توان با مواد مختلفی مانند انواع گیاهان و میوه ها طعم دار کرد که در ادامه به چند نوع آن می پردازیم.

 

  • چای سرد با لیمو ترش

 می‌ توان از ترکیب چای سرد با مقداری آبلیمو و اضافه کردن کمی شکر به یک طعم دلچسب دست یافت.

 

  • چای سرد با گل شاه پسند

 اضافه کردن برگ‌های گل شاه پسند به چای سبز یک چای مقوی با خواص دارویی منحصر به فرد و طراوت بخش در اختیار دوستداران این نوشیدنی قرار می دهد.

 

 

چای سبز با طعم آناناس و سبزی ریحان

 

اضافه کردن عصاره میوه آناناس و برگ های سبزی ریحان به چای سبز می تواند انرژی فوق العاده ای در فرد به وجود آورد.

 

چای سبز با زنجبیل و عسل

 

ترکیب این دو ماده با چای سبز عطش فرد را برطرف می‌ کند و گرما زدگی را از افراد دور می سازد.

 

چای سبز با بابونه

 

اضافه کردن بابونه به چای سبز حس خنکی را در بدن فرد به وجود می آورد.

 

چای سبز با هندوانه و سبزی ریحان

 

 اضافه کردن آب هندوانه و برگ‌های سبزی ریحان به چای آن را به خوش مزه ‌ترین نوشیدنی تابستانی تبدیل خواهد کرد.

 

 

چای مخصوص دل درد بعد از افطار

 

افراد روزه دار برای رفع نفخ پس از افطار می توانند چای مخصوصی را تهیه کنند و بنوشند.

برای تهیه این چای فقط به مقدار کمی برگ نعناع تازه، یک قاشق کوچک دانه گیاه رازیانه و یک قاشق غذاخوری بابونه نیاز است.

این مواد را با نیم لیتر آب در قوری بریزید و ده دقیقه روی شعله ملایم آتش قرار دهید.

پس از آماده شدن، پنج دقیقه صبر کنید و سپس آن را از صافی رد کنید و بنوشید.

نعناع در فعال ساختن عملیات هضم، بابونه در تسکین دردهای معده و سوختن چربی ها کمک می کند. همچنین رازیانه نیز از جمع شدن چربی در بدن جلوگیری کرده و پیش از جمع شدن چربی در بدن آن را می سوزاند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.