مجله آشپزی, مشاور پخت

3 سوپ متفاوت و ساده با بادمجان، میگو و قارچ

 

سوپ غذایی مایع و گرم بوده که به عنوان غذای اصلی یا پیش غذا سرو می شود. برای تهیه این خوراکی خوشمزه از مواد مختلفی مانند سبزیجات، گوشت، میگو، ادویه، روغن و افزودنی های دیگری استفاده می شود. به دلیل مواد غذایی گوناگونی که در تهیه سوپ استفاده می شود این غذا از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. در ادامه به دستور پخت چند نوع سوپ خوشمزه می پردازیم.

 

 

 

 

سوپ بادمجان

 

مواد لازم:

 

  • بادمجان، چهار عدد
  • کره، سه قاشق غذاخوری
  • زنجبیل تازه، یک عدد
  • سیرخردشده، چهارحبه
  • پودر فلفل‌قرمز تند، یک قاشق چایخوری
  • گوجه‌فرنگی، دو عدد
  • آب، چهار لیوان
  • پیاز خرد شده، یک عدد
  • نمک و پودر فلفل‌سیاه،  به مقدار لازم

 

 

 

طرز تهیه:

 

برای درست کردن سوپ بادمجان ابتدا بادمجان را به صورت راه ‌راه پوست کنده و خرد کنید و با کره تفت دهید. سپس پیاز و سیر خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا مواد نرم شوند.

گوجه‌ فرنگی را رنده کنید تا به صورت پوره درآید و در قابلمه بریزید و آب را به آن اضافه کنید. سپس بادمجان، سیر و پیاز تفت داده شده را به گوجه ‌فرنگی افزوده و پودر فلفل‌قرمز، سیاه، نمک و زنجبیل رنده شده را اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا بادمجان‌ها کاملا بپزند.

در صورت تمایل می توانید از قارچ در این سوپ استفاده کنید.

 

 

سوپ میگو

 

مواد لازم:

 

پیازچه (خرد شده)، 4شاخه 

سیر، 1حبه

آب مرغ، 2پیمانه

میگو(پاك شده و ریز)، 1پیمانه 

سركه، 2قاشق غذاخوری

آب، 1پیمانه

نمك، 2قاشق چایخوری

جعفری (تازه)،  50گرم 

خامه، 2قاشق غذاخوری

هویج (نگینی شده)، 1قاشق غذاخوری 

 

 

طرز تهیه:

 

برای درست کردن سوپ میگو، ابتدا در ظرفی مناسب و گود آب، سركه و نمك را با هم مخلوط کرده روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس میگوها را در آن ریز کنید. 20 الی 30 دقیقه صبر کنید و بعد در آبکش بریزید.

تمام مواد به غیر از میگو، جعفری و خامه را در قابلمه ریخته و بپزید. بعد از پختن مواد، سوپ را در دستگاه غذاساز ریخته و كاملا یک‌ دست کنید.

دوباره روی حرارت گذاشته، جعفری را ریخته و پنج دقیقه زمان دهید و بعد حرارت را خاموش كنید. میگو را به سوپ اضافه کنید و آن را در ظرف دلخواه سرو نمایید. 

 

 

نکات:

 

  1. بهتر است در زمان خرید میگوی ریز انتخاب كنید و آن ها را خرد نكنید.
  2. بهتر است خامه همزمان سرو شود.
  3.  موقع پاك كردن میگو حتما رگ كمر میگو را در بیاورید.

 

 

سوپ قارچ

 

مواد لازم:

 

قارچ درجه یک، ۵۰۰ گرم

پیاز متوسط، ۲ عدد

هویج متوسط، ۲ عدد

تره فرنگی، ۱۰۰ گرم

خامه، ۲۰۰ گرم

شیر، ۲۵۰ گرم

کره، ۱۰۰ گرم

آرد سفید، ۱ قاشق غذاخوری

جعفری خرد شده، ۱ قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه، به اندازه کافی

 

 

طرز تهیه :

 

برای درست کردن سوپ قارچ، ابتدا پیازها را پس از پوست گرفتن به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و کره را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا کره آب شود. پس از آب شدن کره، پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و با کره کمی تفت دهید تا پیاز کمی نرم شود.

 

سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا مخلوط پیاز و زردچوبه یک دست شود. در همین حین تره فرنگی و هویج را به صورت ریز خرد کرده و پس از اینکه پیاز نرم شد به قابلمه اضافه کنید.

 

۱۰ دقیقه مخلوط تره فرنگی، هویج و پیاز را تفت دهید سپس قارچ ها را به صورت ورقه ای خرد کنید( در صورتی که دوست ندارید قارچ ها زیر دندان بیاید به صورت نگینی ریز خرد کنید). پس از گذشت ۱۰ دقیقه قارچ را اضافه کنید.

 

به مدت ۵ دقیقه دیگر مواد را تفت دهید تا قارچ ها نرم شوند. آرد سفید را کم کم داخل یک لیوان آب جوش حل می کنیم ( باید آرد را کم کم اضافه کنید تا آرد گلوله نشود ) و به قابلمه اضافه کنید.

 

در همین مرحله ۳ لیوان آب جوش هم به قابلمه اضافه کنید و مقداری نمک و فلفل سیاه به سوپ بیفزایید. ۵ دقیقه صبرکنید تا مواد بجوشند سپس شیر را به همراه خامه مخلوط کنید و به قابلمه اضافه کنید.

 

بعد از اضافه کردن مخلوط شیر و خامه باید مراقب سوپ باشید تا سوپ سرریز نکند. حدود ۵ دقیقه بعد جعفری خرد شده را به سوپ اضافه کنید و دیگر درب قابلمه را نگذارید تا سوپ جا بیفتد. پس از اینکه سوپ آماده شد آن را با قارچ تزیین کرده و میل نمایید.

 

 

بریدن شیر و خراب شدن ظاهر سوپ

 

اگر تا به حال با این مشکل روبرو شدید که پس از اضافه کردن شیر ظاهر سوپ خراب شد و سوپ شما بریده بریده شد ، دیگر نگران این مشکل نباشید زیرا با یک ترفند ساده می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. کافیست قبل از اضافه کردن شیر آن را در دمای محیط قرار دهید تا دمایش با محیط یکسان شود یا آن را به صورت ولرم اضافه کنید.

 

خوشمزگی بیشتر سوپ قارچ

 

در صورتی که می خواهید سوپ قارچ شما طعم بهتری داشته باشد و به اصطلاح عامیانه لذیذتر باشد می توانید به جای اضافه کردن ۳ لیوان آب جوش از ۳ لیوان آب مرغ یا آب گوشت استفاده کنید. با این کار سوپ قارچ شما طعم خیلی بهتری خواهد داشت. هم چنین در صورت تمایل می توانید مرغ را حذف کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.