مجله آشپزی, مشاور پخت

چگونه رب گوجه فرنگی را در منزل تهیه کنیم؟

 

روش خانگی تهیه رب گوجه فرنگی

 

رب گوجه فرنگی یکی از پر استفاده ترین چاشنی در غذاهای ما ایرانیان است. این چاشنی معروف را می توان به صورت آماده از فروشگاه ها خریداری کرد یا در خانه آن را تهیه کرد. بدیهی است که درست کردن رب گوجه فرنگی در خانه کیفیت بهتری خواهد داشت و به دور از هرگونه مواد شیمیایی است. در این مقاله به دستور پخت و نکاتی درباره رب گوجه فرنگی می پردازیم. 

 

 

مواد لازم:

 

گوجه فرنگی ۱۰ کیلوگرم

نمک ۴۰ گرم

آب ۲ کیلوگرم

روغن ۱۰۰ گرم

 

 

طرز تهیه:

 

جهت درست کردن رب گوجه فرنگی، ابتدا گوجه فرنگی ها را می شوییم و با کارد از وسط به قسمت تقسیم می کنیم. گوجه فرنگی ها را در قابلمه ای می ریزیم و آب را به قابلمه اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. صبر می کنیم تا آب درون قابلمه به جوش بیاید تا پوست گوجه ها به راحتی جدا شوند.

 

بعد از اینکه گوجه ها خوب جوشیدند آن ها را روی یک توری سیمی با سوراخ های بسیار ریز می ریزیم و گوجه ها را به آرامی روی توری فشار می دهیم تا پوست و دانه هایشان جدا شود و آب گوجه فرنگی خارج شود.

 

حالا آب گوجه فرنگی را دوباره در قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید. زمانی که رب گوجه فرنگی کمی غلیظ شد و شروع به قل زدن کرد نمک را اضافه می کنیم.

 

 

برای اینکه متوجه شویم غلظت رب گوجه فرنگی کافی است باید با قاشق روی رب در قابلمه خطی بکشیم. اگر مدتی طول کشید تا شکاف پر شود غلظت رب گوجه فرنگی ما تقریبا کافی است. در این مرحله باید کاملا مراقب رب باشیم.

 

مدام  رب گوجه فرنگی را هم می زنیم تا ته نگیرد چون اگر ته بگیرد رب ما طعم ناخوشایندی خواهد داشت. در پایان روغن را به رب اضافه می کنیم و کمی رب گوجه فرنگی را تفت می دهیم. در صورت تمایل می توانید مقدار روغن را بیشتر کنید.

 

بعد از آماده شدن رب گوجه فرنگی، آن را در ظرفی بزرگ مانند تشت می ریزیم و اجازه می دهیم خوب خنک شود. پس از اینکه رب گوجه فرنگی به دمای محیط رسید آن را در ظروف دلخواه بسته بندی می کنیم و در یخچال قرار می دهیم.

 

 

نکاتی که در پخت رب گوجه فرنگی باید به آن توجه کنیم

 

1. دقت داشته باشید از گوجه فرنگی های گوشتی و سالم استفاده کنید تا رب گوجه فرنگی تان طعم مطبوعی داشته باشد. به هیچ وجه از گوجه های له شده و خراب برای تهیه رب گوجه فرنگی استفاده نکنید زیرا باعث می شود نتیجه خوبی نگیرید.

 

2. بهترین ظرف برای تهیه رب گوجه فرنگی ظرف مسی است. زمانی که قصد دارید آب گوجه فرنگی را بگیرید باید خیلی مراقب باشید تا دانه های گوجه فرنگی از توری رد نشوند زیرا این امر باعث می شود که رب گوجه فرنگی شما سریع کپک بزند.

 

 

3. توجه کنید میزان غلظت رب گوجه فرنگی نیز در ماندگاری و طعم آن تاثیرگذار است. اگر رب گوجه فرنگی خود را شل و آبدار بردارید با سرعت زیادی کپک می زند. البته اگر رب گوجه فرنگی خود را خیلی سفت هم بردارید طعم ناخوشایندی مانند سوختگی می دهد.

 

4. مصرف روغن در طرز تهیه رب گوجه فرنگی باعث می شود که رب خوش رنگ و شفافی داشته باشید. ضمن اینکه باعث می شود رب گوجه فرنگی شما در یخچال یا فریزر یخ نزند. رب گوجه فرنگی را در جای خشک و خنک مانند یخچال نگهداری کنید.

 

 

چگونه رب گوجه فرنگی را نگهداری کنیم؟

 

روش اول: ابتدا بطری های پلاستیکی نو و آک بند که به مصرف آب و نوشابه می رسد را از بازار تهیه کنید. سپس رب سرد شده را داخل آن ها بریزید و فشرده کنید. رب را تا لبه پر کنید. برای ماندگاری بیشتر روی رب را کمی روغن مایع بریزید. این کار باعث می شود تا از نفوذ هوا به داخل رب و فساد آن جلوگیری شود. سپس درب آن را محکم ببندید. این کار باعث می شود رب تا چند سال خراب نشود به خصوص اگر در یخچال نگهداری از آن نگهداری کنید. 

 

روش دوم: ابتدا رب را به صورت لایه های نازکی در کیسه فریزر ریخته و صاف کنید با انگشت به میزان هر وعده غذایی که نیاز دارید به صورت چهار خانه رد بیندازید و در  فریزر نگهداری کنید. این کار باعث می شود که در هر وعده ای که رب نیاز دارید همان میزان را جدا کرده و از در آوردن کل پلاستیک از فریزر جلوگیری می شود.

 

 

روش سوم: ابتدا بطری های شیشه ای تمیز و خشک را تهیه کنید. رب را داخل آن بریزید و درب آن را محکم ببندید و در یخچال نگهداری کنید. عده ای بر این باورند نگهداری رب در فریزر باعث از بین رفتن مواد مغذی آن می شود به همین دلیل آن را در یخچال نگهداری می کنند. 

 

روش چهارم: در ابتد بطری های شیشه ای که درب فلزی دارند را انتخاب کنید. رب را به صورت فشرده درون آن ها قرار دهید. درب شیشه را نه سفت و نه شل ببندید.  شیشه های پر شده از رب را در ته قابلمه بچینید. سپس مقداری آب در قابلمه بریزید تا حدی که آب به درب شیشه ها نرسد. سپس روی حرارت ملایم بگذارید تا آب بجوشد حدود 20 دقیقه زمان لازم است در حین جوشیدن درب شیشه ها را چپ و راست بچرخانید تا هوای داخل آن ها خارج شود. سپس درب شیشه ها را محکم ببندید. شیشه های رب را در کابینت یا انباری نگهداری کنید و پس از باز کردن هر یک از شیشه ها، آن را در یخچال نگهداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.