مجله آشپزی

غذاهای ترکیه ای لذیذ ویژه افطاری

در ماه رمضان بیشتر روزه داران سراغ غذاهای مرسوم و مقوی می روند که آن ها را برای مدت زمان طولانی سیر نگه دارد و املاح مورد نیاز بدن را تامین کند. اما معمولا بعد از گذشت دو هفته از خوردن غذاهای تکراری خسته می شوند. پیشنهاد می کنیم برای ایجاد تنوع از غذاهای دیگر کشورها مانند ترکیه که ذائقه ای شبیه ما دارند استفاده کنید. غذاهای ترکیه ای می توانند پیشنهاد ویژه ای برای وعده های افطار باشند که در ادامه این مقاله به دستور پخت چند غذای ترکیه ای می پردازیم.

 

 

اِرگلی پیتزا

 

مواد لازم برای تهیه خمیر

 

آرد 3 پیمانه
پودرخمیر ترش 1 قاشق سوپ خوری
آب ولرم 1/2 پیمانه
آب 1/2 پیمانه
شکر 1 قاشق مربا خوری
نمک 1 قاشق مربا خوری
روغن مایع 4 قاشق سوپ خوری

 

 

مواد میانی

سینه مرغ خلالی خرد شده 1 الی 2 عدد
پنیر پیتزای ورقه ای ( زرد یا سفید) 6 عدد
سس قرمز به میزان لازم
پودر آویشن 1 قاشق چای خوری
فلفل دلمه ای قرمز خلالی خرد شده 1 عدد
پیاز 1 عدد
روغن به میزان لازم
نمک و زردچوبه و پودر خردل و فلفل سیاه به میزان لازم

 

مواد رومال

زرده تخم مرغ 1 عدد
پودر قند 1 قاشق چای خوری
زعفران دم کرده 1 قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

 

در ابتدا در ظرفی آرد و نمک را الک کنید. سپس در کاسه ای دیگر شکر و نصف پیمانه آب را با پودر خمیرترش مخلوط کنید تا عمل آمده و پف کند. سپس وسط کاسه آرد را گود کرده و خمیرترش عمل آمده، روغن مایع و آب ولرم را داخل آن بریزید و خمیر را جمع کنید. اگر خمیر جمع نشد کمی آب به آن اضافه کنید.

فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید. در تابه ای روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس پیاز را خرد کنید و همراه با زردچوبه در تابه تفت دهید. مرغ را به همراه فلفل دلمه ای، پودر آویشن، پودر خردل و مقدار لازم نمک و فلفل اضافه کرده و تفت دهید.

خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و دو طرف آن را به طرف وسط برش های موازی بزنید. سپس روی خمیر سس قرمز بمالید و پنیرها را روی آن بریزید. وسط خمیر را از موادی که آماده کرده اید پر کنید و روی آن را به صورت ضربدری از دو طرف جمع کنید.

در کاسه ای مواد رومال را مخلوط کنید و روی پیتزاها بمالید. پیتزا را در فر به مدت 25-30 دقیقه قرار دهید تا طلایی شده و آماده سرو کردن شوند.

 

 

پوآچای سیب زمینی و مرغ

 

مواد لازم برای تهیه خمیر

آرد 3 پیمانه
پودر خمیر ترش 1 قاشق سوپ خوری
نمک 1 قاشق مربا خوری
شکر 1 قاشق مربا خوری
کره 100 گرم
شیر 1 پیمانه
تخم مرغ 1 عدد

 

مواد میانی

سیب زمینی پخته و رنده شده 3 عدد
مرغ پخته شده و خرد شده نصف سینه
هویج پخته و نگینی خرد شده 1 عدد
نمک و فلفل به میزان لازم

 

 

مواد رومال

زرده تخم مرغ 1 عدد
پودر قند 1 قاشق چای خوری
زعفران دم کرده 1 قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

ابتدا برای تهیه خمیر در یک کاسه آرد و نمک را ریخته و خوب مخلوط کنید. سپس وسط آن را گود کنید. اکنون کره به دما رسیده، تخم مرغ، شیر، پودر خمیر ترش و شکر را داخل آن بریزید و به آرامی هم بزنید تا خمیر یکدستی بدست آید.

برای تهیه مواد میانی، در ظرفی سیب زمینی، سینه مرغ، هویج، نمک و فلفل را بریزید و آن ها را با هم مخلوط کرده و خوب ورز دهید.

یک گلوله از خمیر بردارید و آن را با وردنه باز کنید. در قسمت بالای خمیر کمی از مواد میانی قرار دهید. به لبه های خمیر کمی آب بزنید و تا یک سوم آن را رول کنید. باقی مانده خمیر را 2 برش داده و بافت بزنید، سپس روی رول برگردانید.

مواد لازم برای تهیه رومال را با یکدیگر در ظرفی مخلوط کنید و روی نان پوآچاها بمالید. نان ها را در فر 180 درجه سانتی گرادی که از پیش گرم شده، به مدت 25 دقیقه قرار دهید تا طلایی شوند، سپس آن ها را در ظرف مورد نظر بگذارید و میل نمایید.

 

 

کوفته ایسلی

 

مواد لازم برای تهیه خمیر

بلغور 500 گرم
تخم مرغ 2 عدد
آرد 1 پیمانه
رب گوجه فرنگی فلفلی 1 قاشق سوپ خوری
نمک و فلفل به میزان لازم

 

مواد میانی کوفته

گوشت چرخ کرده 500 گرم
پیاز خرد شده 2 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاسق سوپ خوری
نمک و فلفل به میزان لازم
زیره 1/2 قاشق چای خوری
نعنای خرد شده 1 قاشق سوپ خوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

برای درست کردن کوفته ابتدا بلغور را بپزید. سپس آن را در یک کاسه مناسب با تخم مرغ ها، آرد، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل خوب مخلوط کنید تا خمیر کوفته آماده شود. در صورت نیاز خمیر را با دست خوب ورز دهید.

تابه ای را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را داخل آن تفت دهید. بعد از اینکه پیاز کمی سبک شد، گوشت را اضافه کرده و کمی تفت دهید. حالا رب را همراه زیره، نعنا، نمک و فلفل اضافه کرده و آن ها را با هم مخلوط کنید. کمی آب به گوشت اضافه کرده و صبر کنید تا بپزد.

وقتی گوشت خوب پخته شد، از خمیر کوفته به اندازه یک نارنگی بردارید، آن را با انگشت کمی گود کنید، سپس از مواد میانی داخل آن بریزید و خمیر را دوباره گرد کنید. با کمک دست خمیر را به شکل بیضی در آورید. هر تعداد که می شود به همین شکل کوفته ها را آماده کنید.

در تابه ای گود مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. بعد از اینکه روغن داغ شد کوفته ها را داخل روغن خوب سرخ کنید. بعد از اینکه کوفته ها سرخ شدند، آن ها را از تابه بیرون بیاورید، در ظرف مورد نظرتان بچینید و به دلخواه آن را تزیین کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.