سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری

 

حوزه فعالیت و عملکرد سازمان میادین و ساماندهی مشاغل، از نام آن کاملا مشخص است. همان طور که می دانیم بسیاری از مشاغل به صورت های نامنظم و در تعارض با سلامت عمومی در شهر های بزرگ و کوچک پراکنده اند. به همین دلیل، شهرداری ها تلاش می کنند تا با ساماندهی این قبیل فعالیت های شغلی، از یک طرف کار آن ها را به خطر نیندازد و از طرف دیگر ارتباط زیباتر و منظم تری میان آن ها و مشتریان ایجاد کند.

در سال 1367 موسسه ای به همین منظور توسط شهرداری اصفهان تاسیس گردید. با ادغام آن در سازمان میادین میوه و تره بار، بخش مهمی از فعالیت این مجموعه تازه تاسیس به فعالیت های مربوط به میدان های میوه و تره بار در نواحی مختلف شهری ارتباط پیدا کرد. همزمان، کنترل و نظارت بر مشاغلی مانند کارگاه های صنعتی یا دامداری ها که به نوعی برای بافت شهری و محیط زیست مشکل ساز بودند، در دستور کار قرار داشت.

در برخی از موارد، این واحد ها ملزم به رعایت اصول محیط زیست و تطبیق با فضای شهری شدند و در برخی موارد دیگر، برخورد و یا تعطیلی آن واحد پیگیری شد.

امروزه علاوه بر میادین میوه و تره بار، مراکز و مجموعه های دیگری مانند گلخانه ها و بازار های گل و گیاه، بازار گیاهان دارویی و بازار های روز بخشی از محوطه ها و مشاغل تحت نظارت این سازمان را تشکیل می دهد.

در حال حاضر، به دلیل حذف واسطه و عرضه محصولات با قیمت مناسب، میادین و بازار های زیر نظر شهرداری از استقبال خوبی برخوردار شده اند.