مجله آشپزی

مصرف برنج در کشورهای آسیای شرقی

در نگاه اول ممکن است چندان ارتباطی میان برنج و آداب و فرهنگ یک کشور به نظر نرسد، ولی با کمی بررسی و دقت در زمینه تاثیر گذاری یک ماده غذایی بر رسوم و سبک زندگی یک جامعه متوجه می شویم که در فرهنگ عمومی افراد تاثیر گذار است.
از جمله مهم ترین و تاثیر گذار ترین مواد غذایی که نقش مهمی در رژیم و سلیقه تغذیه میلیاردها نفر در بسیاری از کشور های جهان داشته است، گیاه برنج می باشد. دانه های ریز برنج توانسته اند به خوبی نقش خود را در قالب های مختلف و متفاوتی نشان دهند. هم به عنوان غذای کمکی و هم به عنوان پیش غذا یا سوپ!
علاوه بر دانه های سفید یا قهوه ای این گیاه پر مصرف، آرد برنج نیز یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بسیاری از غذاها، دسر ها و شیرینی ها به شمار می رود و توانسته است یک ماده خام مغذی و پر خاصیت با قیمتی مناسب در خانه های مردم باشد. برنج در برگیرنده مقدار قابل توجهی از کربو هیدرات است. این ماده در قالب قند یا نشاسته و همچنین فیبر، در برنج موجود بوده و منبع کالری به شمار می رود. علاوه بر این، فیبر و سبوس برنج تاثیر بسزایی در فعالیت بهتر دستگاه گوارش دارد. از طرف دیگر، برنج دارای مقادیر قابل ملاحظه ای از ویتامین به ویژه ویتامین ب و برخی املاح می باشد.
مصرف برنج و عجین شدن آن با زندگی و آداب و منوی غذایی مردم هر کشور ارتباط مستقیمی با میزان تولید برنج در همان کشور دارد. اگر در مورد انواع غذاهای کشور های مختلف مروری داشته باشیم، می بینیم که میزان تولید داخلی برنج و سایر غلات و سبزیجات، تاثیر مهمی در ترکیب های غذایی و خوراکی های مورد پسند مردم دارد.
به عنوان نمونه، چین بزرگ ترین تولید کننده برنج در دنیا است. شالیزار های وسیع در دشت ها و حتی روی کوه ها و تپه های این کشور گسترده شده و نشان دهنده میزان بسیار بالای مصرف برنج توسط مردم این کشور است. برنج تولید شده در چین نه فقط برای مردم این کشور، که به طور کلی برای بیش از سی درصد کل جهان مورد استفاده قرار می گیرد. از طرف دیگر، سبک غذا خوردن چینی ها به گونه ای است که در ظروف کوچک و با استفاده از چوب های مخصوص غذا می خورند و به این ترتیب برنج را در کنار سبزیجات و گوشت سفید به مقداری که برای بدن کافی است می خورند. توجه به این نکته ضروری است که هر چند برنج دارای مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است، ولی خوردن افراطی آن نیز باعث عوارضی از جمله چاقی ناشی از کالری بالا خواهد شد، و مردم کشور های آسیای شرقی مانند چین و ژاپن به خوبی میزان مصرف برنج را از طریق همین سبک غذاخوری جالب کنترل می کنند.

علاوه بر شرق و جنوب شرقی آسیا، یکی دیگر از کشور هایی که جزو بزرگ ترین تولید کنندگان برنج قرار دارد و بالطبع مصرف برنج نیز با فرهنگ غذایی مردم آن در هم آمیخته است، هندوستان می باشد. شاید بتوان یکی از مهم ترین دلایل روی آوردن بسیاری از هندوها به گیاهان از جمله غلات و حبوبات در برنامه وعده های خوراکی را آموزه های مکتب هندوئیسم دانست.
هندی ها از گذشته برنج را به شیوه های گوناگونی تهیه و با انواع غذاهای خود ترکیب می کرده اند. مهم ترین موادی که با برنج ترکیب شده و غذای بیشتر مردم هند را تشکیل می دهد، عبارتند از سبزیجات، حبوبات و سایر غلات به خصوص گندم! گیاه برنج بیشتر در قسمت های جنوبی هندوستان کشت می شود و به همین دلیل، مردم این خطه نوآوری و تنوعی بیشتری در تهیه غذا با برنج داشته اند. به دنبال عادت استفاده زیاد از ادویه جات، برنج طبخ شده در این مناطق نیز طعم و مزه و عطر های بسیار متنوع و گاها تندی دارد که از میان آن ها می توان از بریانی تند هندی نام برد که برنج و گوشت سفید و ادویه جات مواد اصلی آن هستند. از دیگر غذاهای این منطقه برنجی است که پخته شده و با عدس له شده و مخلوط می کنند. همچنین بخارپز کردن برنج یکی از روش های طبخ دراین منطقه است.
از کشور های اصلی تولید برنج، می توان به برزیل اشاره نمود. در این کشور مانند مناطق ساحلی ایران به ویژه جزایر جنوبی، گوشت سفید دریایی بخش مهمی از ترکیب غذا را تشکیل می دهند و در برخی غذاها مانند واتاپا می توان طعم و عطری خاص و محلی از برنج و میگو را تجربه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.